Natuur, gastvrije bevolking, genieten!! - Reisverslag uit Kranjska Gora, Slovenië van Sylvia Braafhart-van liere - WaarBenJij.nu Natuur, gastvrije bevolking, genieten!! - Reisverslag uit Kranjska Gora, Slovenië van Sylvia Braafhart-van liere - WaarBenJij.nu

Natuur, gastvrije bevolking, genieten!!

Door: Sylvia

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

10 Augustus 2015 | Slovenië, Kranjska Gora

Ondertussen zijn we alweer een paar dagen verder in Slovenië.
Elke dag staan we vroeg op om zoveel mogelijk van dit mooie land te zien. Want ik blijf het zeggen, wat is dit een geweldig mooi land!!
Zaterdag zijn we naar de Peričnik waterval geweest. Ze zeggen dat dit de mooiste waterval van Slovenië is, ook omdat je er achterloop kan lopen.
Eigenlijk zijn het twee watervallen boven elkaar de bovenste valt 16 m naar beneden en de onderste 52 meter. Bij beide watervallen kan je er achterdoor lopen. Je word er wel behoorlijk nat van. Maar het is zeker de moeite waard.
Als je achter de grootste waterval staat ben je er echt even stil van en besef je je pas wat een mooie natuur er op de wereld is.
Om bij de bovenste waterval te komen moet je wel een heel stuk klimmen maar zelfs met kinderen was dit goed te doen. Op de heenweg naar de waterval moesten we weer de mooie Vršič-pas
over. We zijn hier nog gestopt bij een Russische kapel. Een erg mooie kapel. Deze is gebouwd voor de mensen die omgekomen zijn tijdens de lawine die er tijdens de bouw van de weg was. 400 mensen zijn toen omgekomen in de lawine.
In de middag hebben we bij het mooie Jasna meer gezwommen. Een bergmeer met een mooie blauw groene kleur.
Het water was ijskoud.
Later in de middag hebben we nog bij het binnen zwembad bij ons appartement gezwommen, even opwarmen van het koude water.
Na het avondeten hebben we nog door het gezellige stadje Kransjka Gora gelopen. Wat souvenirs gekocht en ik heb nog een Sloveense mevrouw wat Nederlands geleerd.
De mensen hier zijn echt heel aardig en heel gastvrij. Ze helpen je ook met alles.
Zondag, een lange dag maar weer hele mooie dingen gezien.
Als eerste zijn we naar de oorsprong van de Soča rivier geweest.
De Soča rivier is de rivier met de mooie lichtblauwe kleur.
Het was even zoeken waar de wandeling begon maar we hebben het kunnen vinden. Het eerste stuk van het pad was goed te doen.
Het liep wel steil omhoog en je moest goed kijken waar je je voeten neerzette maar het was te doen. Totdat we bij het laatste stuk aankwamen. Over een randje waar je soms net genoeg ruimte had om je voet neer te zetten klauterde je met behulp van staalkabels omhoog. Onder je was gelijk de afgrond, als we dit van te voren hadden geweten hadden we het met de kinderen niet gedaan. Maar de kinderen vonden het kei leuk en hadden er totaal geen moeite mee. We hebben nog complimenten van andere klimmers gekregen dat ze het zo goed deden.
Na het laatste stuk te hebben geklommen kwamen we bij de oorsprong van de Soča rivier.
Een helder blauw turquase meertje tussen de rotsen, daar komt het water vandaan wat door een deel van Slovenië stroomt.
Onder ons stortte de waterval zich in een rotsspleet naar beneden. De klim terug is gelukkig ook goed gegaan en we waren
Blij dat we weer heel benden waren. Er stonden ook op plekken kaarsjes dus er zullen hier toch wel wat mensen naar benden gevallen zijn, en dat overleef je echt niet.
Nadat we bijgekomen waren van dit avontuur reden we via het meer van Bled naar de Savica waterval.
Onderweg kom je hele mooie dingen tegen en regelmatig stopte we dan ook even om wat foto's te maken.
De Savica waterval, dit keer geen gevaarlijke klim maar wel 547 treden omhoog om bij de waterval te komen. Met sidney heb ik de treden geteld. Het was best even zwaar maar we hebben maar 1 keer gestopt om wat te drinken. Ook hier weer een heel mooi stukje natuur. Eenmaal boven had je ook een prachtig uitzicht op het Bohinjsko meer. Dit is het grootste meer van Slovenië.
De terugweg op de trappen ging een heel stuk makkelijker.
Er was ook nog een kabelbaan 4 km verderop. Omdat de kinderen nog eens graag in een kabelbaan wilden besloten we om daarheen te gaan. De Vogel kabelbaan bracht ons naar een hoogte van ruim 1500m. Boven op de berg Vogel had je ook weer een erg mooi uitzicht. De kinderen hebben daar de kudde schapen geaaid en zich heerlijk vermaakt in de speeltuin.
Daarna zijn we weer terug naar ons appartement gereden.
Maandag, een beetje een rustdag.
We wilde nog heel graag eens terug naar de waterval waar je achterdoor kon lopen. Dit had toch wel een grote indruk op ons gemaakt.
Hier hebben we nogmaals de klim gemaakt en genoten van de waterval.
We waren vroeg vertrokken en dan zijn er nog bijna geen mensen, je bent dan echt even 1 met de natuur.
Daarna zijn we nog eens gaan zwemmen bij het Jasna meer.
Lieve mensen ontmoet met twee lieve kinderen. De kinderen hebben die middag heerlijk samen gespeeld.
Savonds nog uiteten geweest. Hier kan je dat nog eens uitgebreid doen. Alles erop en eraan waren we voor 4 personen 39 euro kwijt.
Dit was ook meteen onze laatste dag in Slovenië.
De kinderen en wij ook willen eigenlijk nog niet weg hier.
Het was voor ons een onbekend land, veel mensen gaan er nog niet heen omdat het onder de Balkan landen valt. Er is daarom ook nog geen massa toerisme. Het toerisme wat er is bestaat voornamelijk uit de Slovenen zelf. In het weekend trekken de Slovenen naar de julische alpen of naar de kust. Ze verblijven hier dan het weekend om vervolgens weer terug te gaan naar huis. En dat is ook goed te doen, want je kan hier gewoon overal wild camperen en je mag overal je auto parkeren. Je ziet auto's op de gekste plekken staan. In het begin parkeer je nog netjes maar de laatste dagen hebben we ons aangepast en ook onze auto maar neergezet daar waar er plek was en de Slovenen helpen je graag zodat je niet tegen een rotsblok of iets aanrijd.
Ook de mensen zijn hier heel gastvrij en altijd vrolijk. Ze helpen je graag en proberen ook echt in allerlei talen uit te leggen wat ze bedoelen.
Slovenië een land waar we zeker nog een keer naar teruggaan!!!!
Morgen rijden we door naar Duitsland.
Hier verblijven we nog drie dagen. We gaan een bezoekje brengen aan Legoland, het zal even wennen zijn om weer in een grote stad te zijn en aan de drukte van een pretpark.
We rijden door Oostenrijk heen en zullen in ongeveer 5 uurtjes aankomen in Gunzburg.
Onderweg willen we in Oostenrijk nog een stop maken, misschien kunnen we nog iets bezichtigen.

• 11 Augustus 2015 - 15:24

Opa En Oma:

Hoi lieverds

Ik begrijp dat jullie onder de indruk van de schitterende natuur, zou dat zelf ook wel willen zien.
    Aan de snoetjes van de kinderen kan ik zien dat ze het goed naar de zin hebben.
    Is altijd jammer als je in zo'n mooi land bent en je weer verder moet trekken omdat de vakantie er bijna op zit, maar dan weet je wel waar je volgend jaar naar terug moet.
    Weer mooie natuur foto,s. Water klapt echt met grote snelheid naar beneden de diepte in.
    Nog veel plezier de laatste dagen in duitsland.
    kusjes en knuffels van opa en oma