Slovenië. In 1 woord prachtig!! - Reisverslag uit Kranjska Gora, Slovenië van Sylvia Braafhart-van liere - WaarBenJij.nu Slovenië. In 1 woord prachtig!! - Reisverslag uit Kranjska Gora, Slovenië van Sylvia Braafhart-van liere - WaarBenJij.nu

Slovenië. In 1 woord prachtig!!

Door: Sylvia

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

07 Augustus 2015 | Slovenië, Kranjska Gora

We zijn nu 2,5 dag in Slovenië en we kunnen niet anders zeggen dat dit echt een super mooi land is!!
Wat is er hier een mooie natuur.
Wat hebben we allemaal al gedaan.
Eigenlijk teveel om op te noemen en alles was ook even mooi.
Tocht even een korte samenvatting.
We hebben de Vintgar kloof gelopen. De 1,6 km lange Vintgar-kloof baant zich door een geweldig mooi landschap van steile rotswanden en dichtbeboste heuvels en onder je loopt de turquoise-groene Radovna-rivier, die onderweg vele watervallen, poelen en stroomversnellingen heeft gecreëerd.
Over houten bruggen die aan de rotswanden zijn bevestigt loop je naar de 16m hoge Šum-waterval.
Een hele mooie wandeling die je als je naar Slovenië gaat echt niet mag missen.
Daarna zijn we doorgereden naar het meer van Bled.
Het is een erg mooi meer met ook weer een groen achtige kleur. In het meer staat een kerkje deze kan je bezichtigen wij hebben dat niet gedaan.
De volgende dag hebben we een aantal watervallen bezocht. Als eerste de Boka waterval. We reden over de mooie Vršič-pas. de Vršič-pas heeft 50 haarspeldbochten. Russische krijsgevangenen legden de pas tussen 1914-1916 als militaire weg aan door het Isonzodal. Onderweg kwamen we ook een tunnel tegen uit 1916.
We stopten even om te gaan kijken. In het begin van de tunnel lag op heel veel plaatsten poep en niet van koeien of schapen. Op 1 stuk zagen we een grote pootafdruk erin staan. Waarschijnlijk van beren die in slovenie erg veel leven. De tunnel was heel donker en op een gegeven moment hoorde we ook geluiden uit de tunnel, we zijn toen heel snel teruggegaan naar de Auto, want beren wil je echt niet tegen komen in het wild.
Eenmaal aangekomen parkeerden we de auto en zijn we in 10 min omhoog geklommen naar het eerste punt waar je de Boka waterval kan bezichtigen.
Je kon nog verder omhoog klimmen maar dit werd te moeilijk en was te zwaar met 33 Gr.
De Boka waterval valt in totaal 106m naar beneden.
Onderweg naar de tweede waterval zijn we ook nog gestopt bij de
Soča Rivier. Een hele mooie rivier met een heldere turquase kleur. Vooral als er mist boven hangt geeft het een mooi effect.
De tweede waterval was bij de Kozjak grot. Om bij de waterval te komen moest je 2 km lopen. Ook dit was weer een erg mooie waterval. De kinderen hebben heerlijk in het mooie heldere water tussen de vissen gespeeld en Dick heeft nog in het water bij de waterval gezwommen. Daarna reden we weer over dezelfde pas terug naar huis. Morgen doen we het een beetje rustig aan. We willen 1 waterval bezoeken die vlakbij ons appartement ligt en daarna willen we heerlijk gaan afkoelen in het mooie Jasnameer.

• 07 Augustus 2015 - 21:31

Stefan:

Hele mooie verslagen en foto's. Het ziet er prachtig uit.
    Heel veel plezier en geniet er van.
    Groetjes ons

• 08 Augustus 2015 - 14:11

Opa En Oma:

Hoi lieverds

Is idd in een woord geweldig wat een prachtige natuur. Alles klopt de watervallen tussen de ruige rotsen en dan de bomen erbij adembenemend. Kon zo een opname uit een film zijn als je de foto van dick alleen in het water ziet. Dat tunneltje ziet er ook maar spookachtig uit vind ik zou daar ook niet zo graag inlopen. Hebben de kinderen nog visjes gevangen of lukte dat niet. Volgens mij was dick aan het mediteren op die rots hihi. Geniet van de rustdag vandaag en veel plezier verder.